Eerst de bonus, dan de moraal
Theatergroep Klein Land
Theatergroep KLEIN LAND speelde dit stuk in juli 2010 op het Over het IJ Festival in de majestueuze Shell-toren aan het iJ. Kunstenaars&CO en Art Partner bezochten met 70 relaties de try out. Lees ook het artikel in de Telegraaf.
Schrijver/regisseur: Andreas Vonder
Eindspel
Het spel is ten einde en u heeft verloren.Daar mag u verbolgen over zijn.
De pest over in hebben.
Maar ons niet de schuld van geven.
U heeft slecht gespeeld.
U bent onverantwoord met uw geld omgesprongen.
Het bij ons te vondeling gelegd.
U heeft uw geld als een tienermoeder afgestaan.
Er geen verantwoordelijkheid voor willen dragen.
Zich tijdens de vette jaren nooit afgevraagd waar het zich bevond.
Waar het zich schuil hield.
U heeft willens en wetens afstand gedaan van de voogdij van uw geld.
En nu het financiële klimaat tegen zit wilt u uw kind weer zien.
Wilt u haar vasthouden, maar uw geld, uw kind, uw appeltje voor de dorst is verdampt… Opgegaan in rook.
Voor ons was het kleingeld.
U heeft de gok gewaagd.
En u heeft verloren.
U bent een goede verliezer.
Wij niet.
Wij zijn slechte verliezers.
Dat geven wij ruiterlijk toe.
Wij kunnen niet tegen ons verlies.
Nooit gekund.
Daarom spelen we met uw geld en niet het onze.
Zo is dat vastgelegd in de spelregels.
U had de moeite kunnen nemen om dit in de financiële bijsluiter te lezen.
Maar u was te lui.
Eerst de bonus, dan de moraal
In Eerst de bonus, dan de moraal doet KLEIN LAND verwoede pogingen het menselijke mechanisme bloot te leggen achter het ontstaan van de kredietcrisis. In aforistische, geestige dialogen denken ze luidop na over hebzucht, angst en ambitie. Tegenover de zwartgalligheid en de ironie stelt KLEIN LAND de troost van de verbeelding. Schrijver en regisseur Andreas Vonder ontwikkelde het stuk in cocreatie met bankiers en managers tijdens de Vertrouwen Verbeeld sessie bij Theodoor Gilissen Bankiers.Crisis omdat het kan
Andreas Vonder, toneelschrijver en regisseur, vraagt zich af hoe het allemaal kon gebeuren.What do the fish in the sea think about the financial crisis?
Machteld Aardse, beeldend kunstenaar, laat ons met haar visionaire, artistieke, zelfs poëtische greep op macht inspireren om realistisch zowel als idealistisch met haar beeldvorming om te gaan. Door Mauk MulderHet nut van rafelranden
Anook Cleonne Visser, beeldend kunstenaar, over het nut van rafelranden. “De corporate identity ziet totaal gelikt uit, vergezeld van dito praatjes. Wat mij fascineert is waar het dan wrikt.”Wij wonen allemaal niet hier
Wij wonen allemaal niet hier van theatergroep Klein Land gaat over vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, vertrouwen in de ander, maar ook de pijn van misbruikt vertrouwen en de humor van misplaatst vertrouwen. In aforistische, geestige dialogen denken personages luidop na over toeval, angst en liefde.Theodoor Gilissen Bankiers onderzoekt begrip ‘vertrouwen’
Heidi Linck, beeldend kunstenaar